Irlandsresa

Av: Åsa Nordin, Eva Pettersson, Margareta Mötsch och Birgitta Lundh

Äntligen har vi gjort vår Irlandsresa som vi pratat om så länge. Den började tidigt en lördagsmorgon med avresa från Västerås, flygrädda Birgitta o Maggan sa inte så mycket när vi började närma oss Arlanda men flygningen till Dublin gick utan problem. Vi hämtade vår hyrbil som visade sig vara en " månfarkost ", en sexsitsig Fiat, har aldrig sett dess like. Åsa o Eva skulle turas om med körningen o Eva fick börja, vänstertrafik och massor med bilar i lördagsrusningen, hon klarade det galant o så småningom hittade vi ut från Dublin och styrde kosan mot Irish National Stud.

INS är ett statligt fullblodstuteri med en japansk trädgård. Vi gick en guidad tur och fick se de otroligt fina fölboxarna och hingststallarna som såg ut som radhus. I hagarna fick vi se Irlands mest kända fullblodshingstar som stod till förfogande för endast 600000:- sv kr i språngavgift !!

Resan gick vidare i vänstertrafik, det var inte så svårt som vi trodde men det hade varit ännu lättare om irländarna hade haft lite bättre trafikvett, det var mycket smala vägar, inga hastighetsbegränsningar och omkörningar så man höll andan, men vi klarade faktiskt hela veckan med endast små incidenter.

Så småningom, och efter några stopp med frågor om vägen hittade vi till vår stuga. Den såg ut som en svensk fjällstuga men med tillhörande uteboxar. Hästarna var redan där när vi kom, två stod i stallet och två gick i skogsgläntan bakom. Hästarna var modell stora D ponnyer. När vi tittade lite närmare på dem fick vi se att två hade väldigt fula sår på ryggen så när personal från ridcentret kom talade vi om att vi inte tänkte rida på dem, han förklarade att det berodde på regnet, sk. regnskållor och att det inte var någon fara, men vi stod på oss och de kom och bytte ut dem mot två nya hästar. Hästarna som vi hade resten av veckan hette Connie - tinker, Jack - en större Bora, Danne - en fullblodskorsning och Victory - liknade Ronja. vi provade alla hästarna under veckan och jag tror att alla hittade någon favorit.

Vi red ca 2-3 timmar varje dag i naturreservatet som omgärdade stugan, en dag red vi lite längre och tog oss ut på heden men det var så blött i marken att det var svårt att ta sig fram, Maggan som red Jack den dagen gick tom omkull för att han sjönk ner med frambenen.

Vi tillbringade några timmar till med hästarna varje dag då vi mockade och skötte om dem. Redskapen och borstarna var inte riktigt vad vi är vana vid här hemma men efter idogt gnidande fick vi hästarna någotsånär rena.

Övrig tid var vi ute med vår ”månfarkost” och tittade på Irlands vackra natur, vi hade faktiskt fint väder nästan varje dag. I varje stad eller by vi stannade i letade vi efter ridsportbutiker men det är något som inte verkar finnas utanför Dublin.

En dag hittade vi ett jättefint ridcenter som vi blev guidade runt på av den mycket trevliga ägarinnan. Där kunde man få rida både dressyr, hopp och fälttävlanslektioner och hästarna såg mycket trevliga ut, ett ställe att rekommendera, det hette Annaharvey.

Snart var veckan till sin ände och vi skulle resa, precis som på hitresan så fick vi åka väldigt tidigt så innan vi åkte skulle vi fodra hästarna, de skulle bli hämtade under dagen, men ve o fasa det var bara en häst kvar i hagen !! Det var kolsvart runt oss så vi såg inget, vi började ropa och snart knakade det i skogen och där kom Victory gående, undrar om han varit ute varje natt ?!

Bilresan tillbaka till Dublin gick bra, på flygplatsen strulade det lite med incheckningen men då visade SAS värdinnan sin servicevilja och raskt blev vi uppgraderade till business class, fick tillgång till SAS loungen och när det visade sig att flyget var några timmar försenat fick vi även lunchkuponger. Så småningom, fem timmar försenade landade vi på Arlanda ist för Västerås flygplats och fick fortsätta resan hem med taxi till Västerås.

En mycket trevlig resa som vi varmt kan rekommendera, man får inte ha för höga krav på hästarna men de fyllde sin funktion som turridningshästar. Vi åkte med företaget Häst och Sportresor.